Näringslivsbolaget betalade hösten 2017 ett medium för att undersöka om det finns spöken i stadshuset. Ett totalt oförståeligt inköp, enligt både en rättsprofessor och styrelseordförande.
– Om man på fullaste och blodigaste allvar anlitar ett medium till en sån här sak känns det som att det gått överstyr helt och hållet, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala Universitet.
P4 Västernorrland har tidigare rapporterat om flera brister i Näringslivsbolagets verksamhet. När Dcase går igenom samtliga konsultkostnader för bolaget under 2017 och 2018 hittar vi en iögonfallande affär från hösten 2017. Det handlar om ett medium som hyrts in för att gå igenom stadshusets lokaler i jakt på spöken. Under vandringen spelade mediet in en ljudfil som hen sedan skickade till bolaget. Om spökjakten har kommit till någon användning vet inte Anders Hedenius (S), styrelseordförande i Näringslivsbolaget.
– Hade jag svaren skulle jag jättegärna dela med mig av dem. Nu sitter jag här och skrattar och tänker “herregud, hur tänkte man”? Men finns det någon vetenskaplig grund till det hela också? Att det ingår i något större projekt med Mittuniversitetet eller något? Det vet jag inte, men det är ingenting styrelsen har någon kännedom om i alla fall.
När Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, får höra talas om spökjakten blir han paff och säger sig aldrig ha hört talas om något liknande.
– Det är otroligt anmärkningsvärt på alla sätt och vis. Det måste ju vara så att ledningen på bolaget tror på spöken och tomtar och troll och sånt, annars blir det jättemärkligt. Det är svårt att säga att det har någonting med näringslivsverksamheten att göra.
Det måste ju vara så att ledningen på bolaget tror på spöken och tomtar och troll och sånt.
Olle lundin
Kommunallagen föreskriver att kommuner inte får syssla med verksamheter som inte är relevanta för kommuninvånarna. Huruvida Näringslivsbolagets handlade kan ses som ett regelbrott är Olle Lundin osäker på.
– Det är nog ingen som tänkt tanken att ett kommunalt bolag ska anlita ett medium så det har nog aldrig prövats i domstol. Det finns naturligtvis inget i lag som förbjuder ett kommunalt näringslivsbolag att anlita ett medium, men det är svårt att säga att det ligger inom den kommunala kompetensen.
Mats Ågebrant, kommunikationsansvarig hos Näringslivsbolaget, vet inte heller varför mediet anlitades. Han säger däremot att det kan ha använts som ett led till de guidade turerna som bolaget håller i fängelsehålorna, men tycker samtidigt att det låter “helt sinnessjukt”.
Dcase har sökt vd:n Anita Öberg, som i nuläget är arbetsbefriad sedan en internutredning i mars inletts på bolaget. Hon har i ett sms avböjt att kommentera ärendet och hänvisar istället till Anette Bergman, tillfällig vice vd, som i sin tur hänvisar tillbaka till Anders Hedenius med motivering att hon inte har insyn i bolagets tidigare verksamhet.
Anders Hedenius avböjer att kommentera huruvida han har förtroende för vd Anita Öberg. Han hänvisar till den pågående utredningen och säger sig inte vilja uttala sig innan den är klar.
Det här har hänt i Näringslivsbolaget
Den 22 mars i år avslöjade P4 Västernorrland att Näringslivsbolaget i flera år samarbetat med en restaurang utan avtal samt att bolagets företrädare allmänt ätit för en halv miljon kronor de senaste två åren på bolagets bekostnad.
Några dagar senare förkunnade Sundsvalls kommun att Näringslivsbolagets tre chefer arbetsbefriats efter att kommunen mottagit ett antal visselblåsningar som ska handla om arbetsmiljön. De tre cheferna är arbetsbefriade tills den pågående utredningen är fullbordad. I april har P4:s granskning bland annat mynnat ut i ett avslöjande att bolaget handlat för miljoner utan avtal. Det är oklart när utredningen väntas bli klar.
Det här är Näringslivsbolaget
Näringslivsbolaget i Sundsvall AB bildades i januari 2012 och är ett helägt kommunalt bolag. Deras uppdrag är uppdelat i två delar, en näringslivsdel och en marknad/besöksnäringsdel. Näringslivsbolaget och upplevelsecentret Stenstan Visitor Center finns i stadshusets entréplan. Tillsammans med dem finns också Turistbyrån samt Visit Sundsvall som arbetar med försäljning och marknadsföring av destination Sundsvall.
Text: Ludvig Svensson, Niklas Weimer, Sebastian von Eichwald