Tioåring nekas skolskjuts – ”Kommunen vill spara pengar” | Nyhetssvallet

Tioåring nekas skolskjuts – ”Kommunen vill spara pengar”

TIMRÅAnnelie Henriksson har överklagat till Härnösands förvaltningsrätt för att ge sin tioåriga dotter rätt till skolskjuts, efter att ha nekats detta av Barn- och Utbildningsnämnden.

Eli Henriksson har tidigare haft åtkomst till skolskjuts, men detta har senare dragits tillbaka i samband med hennes start i fjärde klass på Söråkers skola, trots att hon bor 2,8 kilometer från skolan.

Annelie känner sig inte säker med att låta sin dotter ta sig hem ensam. Enligt henne är hemvägens trafikförhållanden och skick för osäkra för barn, särskilt på vintern.

– Antingen får hon följa Centrumvägen, och där är det trafik hela tiden, eller så måste hon använda våran lokala väg där det är skymd sikt och det finns ingen trottoar på ena sidan, sa Annelie i en intervju.

Skollagen sätter gränsen för en elev i årskurs 4 till tre kilometers färdväg för att göra dem berättigade till skolskjuts, men Barn- och Utbildningsnämnden får bestämma vilken rättighet barn har till skjuts i varje enskilt fall. Trots detta har de bestämt att Eli, som bor som kortast 2800 meter från skolan, inte uppfyller kraven.

– Jag har inte överklagat, och jag tänker inte göra det heller, det tjänar ingenting till. De går ju efter fågelvägen när det kommer till avstånd, var Annelies kommentar på detta.

Nu har Annelie skaffat ett busskort åt Eli, men den lösningen har skapat sina egna problem för grundskoleeleven.

– Hon tycker inte att det är kul att betala för att åka. En gång var det slut på pengar i kortet och det tyckte hon var jättejobbigt, hon vill inte åka buss längre. Jag kan skjutsa henne på morgonen som tur är, men tids- och kostnadsmässigt går det inte för mig att skjutsa henne hem, sa Annelie om svårigheterna med att inte kunna förlita sig på skolskjutsen.

Annelie håller även misstro mot nämndens skäl till att frånta Elis skolskjuts och uttrycker frustration kring vad hon ser som en orättvis situation.

– Jag tror till 100 procent att kommunen fattat det här beslutet för att spara pengar. En person som bor 50 meter från oss vet jag beviljades skolskjuts, och skolledningen hävdade att det berodde på speciella omständigheter. Ska inte reglerna fungera på samma sätt för alla? säger Annelie Henriksson.

Vi har sökt Timrås Barn- och Utbildningsnämnd för en kommentar utan resultat.

Huvudentrén vid Söråkers skola

Läs fler artiklar i samma kategori: Nyheter