Talkshow och trafikskyltar sprider glädje i vinterkylan – Ungdomsföretagsamhet
I fyra timmar mötes ungdomar nya kunder, marknadsförde sitt företag och tävlade. Företagande var brett, allt från talkshow till trafikskyltar med glada budskap. Gemensamt var att alla var UF-företagare och samlades på stora torget.
Mellan klockan 10.00 till 14.00 igår har det varit rörelse på stora torget i Sundsvall, evenemanget Pitch & Sale Sundsvall/Timrå samlade unga företagare till att få möjligheten att marknadsföra sitt företag, möta nya kunder och tävla för att bli årets Ungdomsföretagare (UF)-företag i kommunen 2021. Under dagen har ungdomar visa upp sina ungdomsföretag och pitcha inför tävlingsvärdarna Länsförsäkringar Västernorrland och Grant Thornton som senare hade prisutdelning.
Snack UF – talkshowen!
Snack UF drivs av Emmy Lanberg och Thelma Ericsson från samhällsprogrammet, var en av finalisterna i årets UF – företag i kommunen 2021. De har fått ett pris sen tidigare, då de vunnit draknäste 2021 Sundsvall/Timrå!
– Vi skrattade efteråt för vi tyckte vi var dåliga och oförberedda, det var så nytt allting. Vi kunde inte tro att vi skulle vinna! Men det visade sig att vi tydligen var bra på att improvisera och att det fanns något som de såg i företaget, berättar tjejerna med ett skratt.
Snack UF är en talkshow med glatt humör som förenar nytta med nöje genom att ta upp tabubelagda ämnen, allt från familjeproblem till ångest. Hittills har tjejerna inte haft någon show utan gjort allt förarbete med företagande och inför showen, men i januari kommer den första showen bli av och därefter fortsätter den under våren.
Skyltglad UF fokuserar på Sundsvall!
Visst tycker du om att vara glad? Det gör vi också, och vi vill att hela Sundsvall ska vara det! Så inledde Skyltglad UF sina samtal på torget. Företaget består av ungdomarna Linnea Blomberg, Moa Fyhr och Anna Öhgren. De har en affärsidé om att i Sundsvall placera ut skyltar med olika budskap och som företag kan få bli marknadsförda genom.
– Vi erbjuder en ny marknadsföringstjänst som skiljer sig från den traditionella massmarknadsföringen, där företag nu har möjlighet att synas i Sundsvalls populäraste parker och gångstråk! Framtidsplaner är att efter ungdomsföretagande, så ska vi skapa ett riktigt företag och fortsätta med detta. Kanske expanderar vi och tar oss utanför Sundsvall också, berättar dom.
Ungdomsföretagande – mötet med arbetslivet!
I rosa västar patrullerade Erik Eriksson och Sofia Wolfenstein från Ungdomsföretagsamhet Västernorrland runt på mässan för att hjälpa ungdomarna vid problem, exempelvis hade Snack UF problem med sitt ljudsystem och fick hjälp att köra i gång det igen.
– Det verkar ha gått bra för alla. Några har fått nya kunder, kanske deras första och det är nog det största syftet med det här evenemanget, säger Erik
Övriga syften med att ha sådana här evenemang är att det är en del av utbildningen, men det gör skillnad och låter ungdomarna verkligen möta yrkeslivet. Det här evenemanget är ungdomarnas första stora inom Ungdomsföretagande och nästa tillfälle kommer ske 25 mars nästa år.