Lennarts fotbollsförening hjälper nyanlända flickor – ”Vi är en familj, inget elitlag” | Nyhetssvallet

Fotbollsträningen utförs i Nacksta sporthall under vintern. Foto: Agnes Söderholm

SUNDSVALL10 år har gått sedan Lennart Lummis vision blev verklighet. Att fler nyanlända flickor med begränsad ekonomi ska få spela fotboll. Trots att mycket har skett under det senaste decenniet så har verksamheten kvar sitt primära syfte, att ge unga tjejer en hjälpande hand in i samhället. En målsättning som Lennart Lummi inte vill ska glömmas bort. “Så fort de blandar ihop oss med elitfotboll så brukar jag säga ifrån.”

Lennart Lummi. Foto: Agnes Söderholm

2019 besökte Aftonbladet Sundsvall och tränaren som hjälpt över 500 tjejer med utländsk bakgrund att börja spela fotboll. För Lennart Lummi är sporten inte det viktigaste, utan snarare gemenskapen. Något som har varit särskilt viktigt under de senaste två åren.

– Pandemin har gjort att vi har behövt ta hand om varandra väldigt mycket. Många av barnen som är med kan ha upp emot åtta syskon, och då blir det ju ganska trångt om de ska sitta hemma och följa restriktionerna. Därför har vi försökt utöka vår träning så att det finns fler pass att köra. Och de säger själva att det har varit väldigt viktigt för dem eftersom de går varandra på nerverna hemma, de kan inte plugga och får ingen lugn och ro… så jag förstår om de behöver komma ut, säger Lummi.

De får in omkring 60 nya spelare varje år av blandade åldrar, men för det mesta är det yngre barn som är nyinflyttade i området. De får ofta höra av klasskompisarna hur roligt det är med fotboll och blir därför meddragna på träningarna för att sedan fastna för det själva.

Men precis som i vilket idrottslag som helst så kommer det och går spelare. Däremot har det aldrig varit något som skapat svårigheter med att hålla igång verksamheten, då populariteten är så hög.

Lennart delar upp lag inför match. Foto: Agnes Söderholm

– Det är många som fortfarande kör. Sen är det alltid några som flyttar. Migrationsverket brukar flytta på familjer så det försvinner alltid några varje år. Andra pluggar för tillfället på lite högre nivåer, vilket jag tycker är jättekul, det var jag inte alls van vid från början när vi körde igång. Visst stannar alla inte kvar men de kommer ofta tillbaka till träningarna så fort de är hemma igen.

Det som alltid varit densamma sedan verksamhetens start är just visionen, att bilda gemenskap och trygghet och bygga självförtroende för de unga tjejerna. Att idrotten inte ska vara en klassfråga eller könsfråga.

– Det handlar om att lära för livet och ha fotboll som verktyg. Det är liksom grunden för det här, att skapa bra människor, ge dem rätt förutsättningar för att bli bra människor och få ett bra liv. Det är det viktigaste. Sen att många är bra på fotboll är bara en bonus för då får de det lite lättare att ta sig fram och hitta många kompisar och skapa nya nätverk. Men grunden kommer vi aldrig rucka på. Det gjorde vi inte då och det kommer vi inte att göra nu. Så fort de blandar ihop oss med elitfotboll så brukar jag säga ifrån.

Läs fler artiklar i samma kategori: Nyheter Sport