Hockeymamman dubbeldebuterar som författare | Nyhetssvallet

Hockeymamman dubbeldebuterar som författare

Boken om hockeytjejen Maja fyller ett hål på marknaden eftersom det är mycket fokus på killar inom hockeyn, menar Lina Lennartsdotter Elmblad.

Lina Lennartsdotter Elmblad har länge haft en dröm om att bli författare. Under 2021 har hon blivit antagen hos förlag med inte bara en bok, utan två.

– Det känns overkligt och läskigt, säger hon.

I början av oktober släpptes novellsamlingen ”Liljekonvaljens väg 118” ut på Visto förlag och för en vecka sedan kom barnboken ”Tjejer får ju inte tacklas” ut hos Idun förlag.

– Novellsamlingen är väldigt personlig, det är liksom jag. Barnboken kan jag ha lite distans till, säger Lina.

”Tjejer får inte tacklas” är den första boken i serien om hockeylaget Tigrarna och Lina skriver just nu på del två. Att den första boken skulle ha en tjej som huvudperson kändes viktigt för Lina som själv bara har pojkar. Två av hennes söner spelar hockey och Lina tillbringar mycket tid i ishallen i Timrå.

– Det finns en machokultur inom hockeyn och det är få tjejer som spelar. Vi vill locka tjejer att börja med hockey och framförallt att stanna kvar inom hockeyn, säger hon.

Det gör man genom att börja att inspirera tidigt menar Lina. Del två i serien kommer inte att ha en tjej i huvudrollen och Lina tycker inte att det här ska ses som en bok bara för tjejer.

– Den riktar sig till alla barn i åldern 6-10 år, både tjejer och killar, säger hon.

Historien bara kom till henne och den behövde bli berättad. Det har aldrig hänt förut att det gått så snabbt att skriva klart något, berättar Lina.

– Jag pluggade kreativt skrivande på Mittuniversitetet när jag skrev den och levde i skrivandet hela tiden.

Boken har bara funnits på marknaden i en vecka så än har inte Lina fått så mycket respons från läsare. Men hon har fått bra respons på temat från hockeyvärlden och från lärare som tycker att det behövs fler hockeyböcker. Det tycker hon känns väldigt roligt och hon ser fram emot att få komma ut med boken till skolor, bibliotek och bokhandlare.

– Det känns surrealistiskt och häftigt men också väldigt väldigt läskigt att andra ska läsa det jag skrivit, säger Lina.

Lina startade webbutiken hockeymamma.se i januari 2020, precis innan covid-19 bröt ut och hockeyvärlden stängde ner. Nu hoppas hon på att allt ska bli som vanligt igen och att butiken ska få en ordentlig chans.

Drömmen är att kunna leva på skrivandet men samtidigt är inte Lina beredd att lägga ned sitt företag. Det bästa vore att kunna kombinera de två webbutikerna med skrivandet säger hon.

En hjälp på vägen mot drömmen är Region Västernorrlands litteraturstipendium som Lina tilldelades nyligen. Stipendiet betyder att hon kommer att kunna lägga mer tid på sitt skrivande framöver.

Ikväll har Lina sin första signering för boken i ishallen i Timrå, under matchen mellan hemmalaget och Skellefteå AIK.

– Det är skönt att börja på en trygg plats, säger hon.

Om Lina Elmblad

Namn: Lina Lennartsdotter Elmblad

Ålder: 42 år

Familj: Maken Marcus och sönerna Tiger, Tristan och Thias

Gör: Driver webbutikerna Linasglädjeyra.se och Hockeymamma.se

Intressen: Hockey, skriva, läsa och familjen.

Ser fram emot: Julen och att få komma ut med barnboken och se hur den blir mottagen.

Läs fler artiklar i samma kategori: Kultur