Folkhälsovetenskapliga programmet – vinner för fjärde året i rad | Nyhetssvallet

Folkhälsovetenskapliga programmet – vinner för fjärde året i rad

Foto: Frida Perhson

Nionde december, nuvarande eller blivande studerande får resultat på sina ansökningar inför vårterminen 2022. Totalt 21 500 ansökningar har kommit in till Mittuniversitet, ett rekord i sig men inte lika högt som förra året.

– Jag tror det är flera saker som samverkar och gör folkhälsovetenskapliga programmet populärt. Distansformen gör att majoriteten väljer den, intag på vårterminen innebär mindre konkurrens och så finns möjlighet till praktik. Dessutom folkhälsovetenskap samt hållbarhetsfrågor ligger helt enkelt ”i tiden”,  säger Heléne Dahlqvist programansvarig för folkhälsovetenskapliga programmet.

Totalt 1231 ansökningar ger Folkhälsovetenskapliga programmet högsta placeringen av topp tre, för fjärde året i rad. Sjuksköterskeprogrammet får en andra placering och socionomprogrammet en tredje. Det har skett en liten förändring mellan popularitet av program, genom att de har bytt plats med varandra i jämförelse med mest populäraste ansökningarna under 2021.

– Jag önskar att jag kunde säga att det är för att programmet har så gott renommé, men vår första kull går ut nu vid årsskiftet så det går inte riktigt att påstå att ”ryktet har spridit sig” även om jag får input från studenterna att de rekommenderar programmet till vänner, kollegor och familj!  Säger Heléne.

När det gäller kurserna är ämnen så som psykologi och kriminologi återkommande populärast. Någon specifik kurs som utmärker sig finns inte, förutom Psykologi GR (A) positiv psykologi (7,5hp) som tidigare år hamnar på tredje plats återigen.

Programutbildningar med flest antal sökande totalt VT22

1. Folkhälsovetenskapliga programmet (distansutb): 1 231 sökande totalt

2. Sjuksköterskeprogrammet (campusutb – Sundsvall/Östersund): 866

3. Socionomprogrammet (campusutb – Östersund): 754