Apotek öppnar i Nacksta – ”Vi slipper ta färdtjänsten till stan” | Nyhetssvallet

Apotek öppnar i Nacksta – ”Vi slipper ta färdtjänsten till stan”

En vanlig dag på jobbet. Foto: Saleha Razaq

SUNDSVALLI Nacksta bor drygt 4000 invånare – pensionärer, småbarnsföräldrar och studenter. Men trots många boende i området har det saknats ett apotek. Nu blir det ändring på det.

– Den 2 december är apotekets premiär och då  behöver man inte åka till stan i onödan för att hämta ut ett recept, säger Marianne Westerlund.

Marianne Westerlund, apotekschef  på Apoteket Hjärtat i Nacksta, tycker att ICA Kvantum är en bra plats för det nya apoteket eftersom det hamnar nära många sundsvallsbor.

– Ica Kvantum har ett fantastiskt läge. Det ligger centralt i Nacksta och här bor jättemånga människor. Nacksta är ett stort upptagningsområde, det bor många äldre och många barnfamiljer här, det finns också flera företag i närheten av ICA Kvantum. Det finns även vårdcentral och skola, så vi tror att det här blir ett jättebra läge för apoteket , säger hon.

Marianne beskriver tanken med apoteket. Hon hoppas  att det ska underlätta vardagen för de boende i området, och speciellt de äldre.

–   Vi kommer att ha jättefina möten med våra kunder. Här bor många gamla som har svårigheter att ta sig till stan för att hämta sina mediciner. Den 2 december är apotekets premiär och då behöver de inte längre åka in till stan i onödan för att hämta ut ett recept, säger Marianne Westerlund och fortsätter:

– Alla är välkomna  den 2 december, då ska vi fira tillsammans.

Inga-Lis-Sirenius, 84 år gammal pensionär och tycker att ICA Kvantum är ett bra läge för apoteket. Det kommer att bli bättre för henne när hon ska handla eller hämta ut ett recept.

– Det är bra att kunna göra två olika jobb samtidigt, som till exempel att handla och hämta medicin om det behövs. Nu kan man kan göra två olika saker på en gång och samma gång, säger hon.

Anneli Ulberg ,61, bor på ett plusboende i Nacksta. Hon tror att det nya apoteket kommer att betyda mycket för hela Nacksta-området.

– Jag blev väldigt glad när jag hörde om detta. Det var min kompis som också bor på plusboende som berättade för mig att det skulle öppna apoteket, det är väldigt bra, dels för att det är nära där vi är många äldre. Nu slipper vi ta färdtjänsten in till stan för att hämta ut våra mediciner, säger Anneli.

Anneli berättar att hennes vän skickade en namninsamling till kommunen för fyra år sedan för att försöka  få ett apotek i Nacksta eftersom det var många i området som tyckte att det behövdes.

– Vi pensionärer kämpade för detta i fem år, men nu vi fick äntligen vårat apotek. Det här blir jättebra, säger Anneli Ulberg.

Läs fler artiklar i samma kategori: Nyheter