Joe & the juice är ett juicekafé som har sitt ursprung i Danmark. I dag finns närmare 40 ställen runt om i Sverige. Foto: Erik Kers

För fyra år sedan var kafékedjan Joe & the juice mittpunkten i en mediestorm.

Nu vittnar anställda och tidigare anställda om att problem på arbetsplatsen fortfarande finns kvar.

– En tyckte att jag hade gjort ett dåligt jobb och blev helt förbannad, för varje fel skulle jag göra armhävningar, säger en tidigare anställd.

I dag är juicekaféet ett välkänt ställe som främst etablerat sig i storstadsområdena. Men allra störst fokus riktades mot kedjan under 2016 när de i media kritiserades för sin machokultur och dåliga arbetsförhållanden. Ett ställe i Helsingborg hade under den perioden en plingklocka som de plingade på när en ”snygg” eller ”ful” tjej gick förbi, något som bland annat Sydsvenskan rapporterade om.

I samband med de avslöjandena besvarade cheferna kritiken i en artikel som SVT publicerade där de påstod att de hade en hälsosam företagskultur – men skulle följa upp de saker som gått fel. Efter att Dcase gjort ett par försök till att få en telefonintervju med Sverigechefen Kasper Borst svarade han på våra frågor i ett mejl:

“Under de senaste åren har vi infört olika åtgärder för att förbättra kommunikationen mellan anställda och kunder. För att säkerställa att våra anställda tar kontakt med våra kunder på ett följdriktigt sätt har vi introducerat en uppförandekod för anställda som de signerar vid anställning. Samt kundvårdsavdelning som hanterar all feedback från kunder i realtid.”

När redaktionen Dcase pratade med de 14 personer som ville ställa upp på intervju var det delade åsikter om problemen från tidigare år finns kvar. Några av dem berättade att problemen som fanns för fyra år sedan inte längre finns kvar på kedjan. Medan andra hävdade att det fortsatt är problem på arbetsplatsen, trots att cheferna själva tidigare sagt att de ska åtgärda problemen.
Jag hade absolut slängar av machokultur på min arbetsplats men jag satte ned foten direkt och påpekade att vi inte kör med sånt här, punkt slut, säger en tidigare anställd på Joe & the juice som jobbade efter 2016.
Jag kände till en början att macho uppmuntrades, men jag ändrade inte på den jag var för det, säger en anställd.

För att värna om den enskildes anonymitet har vi vid publicering valt att tillmötesgå önskemål om att inte nämna några namn på de tidigare och nuvarande anställda om inget annat anges.

Något annat som avslöjades under 2016 var att anställda uppmanades till att göra armhävningar på arbetsplatsen när de gjort misstag. Men det visar sig att det fortfarande förekommer på kafékedjan än i dag. Två tidigare anställda som vi har pratat med som arbetat på kedjan efter 2016 har upplevt det.
För dem var det här normalt men inte för mig, säger en tidigare anställd.

Både tidigare och nuvarande anställda vi pratade med berättade att det fortsatt finns en särskild mall att behöva passa in i på kafékedjan. Att vara på ett visst sätt, ha en viss jargong och vara hårdhudad.
De hade lite sjuka krav på hur duktig du skulle vara, säger en tidigare anställd.

Så här svarar Kasper Borst på frågan om hur han ser på vittnesmålen om att problemen fortfarande existerar:

“Sedan 2018 har vi genomfört ett antal åtgärder som gjorde det möjligt för oss att identifiera och agera på anställdas problem som en whistleblower-tjänst som är tillgänglig 24 timmar om dygnet där anställda helt anonymt kan rapportera sin oro och missförhållanden. Även uppförandekoden som anställda skriver på vid anställning. Alla dessa åtgärder har bidragit till den fortsatta utvecklingen av vår kultur. Vi erkänner dock att vi kanske inte är perfekta, men vi försöker hårt att behandla varje anställd och kund med största respekt och rättvisa”, skriver Kasper Borst i ett mejl.

Majoriteten av de som jobbar på Joe & the juice är män

När vi tog kontakt med tidigare och nuvarande anställda på kaféet hade vi haft svårt att hitta tjejer som arbetar på kedjan. Av de 14 personer vi intervjuade var endast tre tjejer.
Alla som var högre uppsatta var bara killar, de högsta cheferna var killar, barmanagers var killar, säger en tidigare anställd som nyligen fick sluta på grund av nedskärningar i och med corona.

Några av de vi pratat med har även berättat att kafékedjan arbetar på att anställa fler tjejer men att det i dagsläget är jämnt på många ställen. Men det är tydligt att majoriteten av alla på kedjan i dag är män. I ett mejl skriver Kasper Borst att de har 22 procent kvinnliga anställda i Sverige, vilket betyder att cirka 60 av de 275 anställda de hade i början av maj är kvinnor.

Andre Färnsveden
Michaela Mastad