Hela Sverige fick upp ögonen för nyheten att Näringslivsbolaget anlitat ett medium för att undersöka om det finns spöken i stadshuset. Flera nyhetsmedier har intervjuat de inblandade men svaren har stundtals skiljt sig åt. Här är en sammanfattning av vad chefen Maria Åslin, styrelseordförande Anders Hedenius, mediet själv och Sundsvallsborna säger om händelsen.

Maria Åslin, affärsområdeschef näringsliv. Foto: Näringslivsbolaget/Pressbild

Maria Åslin, affärsområdeschef näringsliv:
Det är endast till SVT Västernorrland som en av Näringslivsbolagets chefer Maria Åslin har uttalat sig. Där säger hon att det var en del av storytelling till en utställning kring historien om stadshusspöket. Hon menar att om man ska bygga en historia kring ett stadshusspöke kan man ta in ett medium. Men hon hade inte någon förklaring till vad mediet egentligen gjorde.

Vi har sökt Maria Åslin upprepade gånger utan framgång.

Anders Hedenius (S), styrelseordförande. Foto: Ludvig Svensson

Anders Hedenius, styrelseordförande:
Till SVT Västernorrland och Sundsvalls Tidning säger Anders Hedenius att mediet anlitades för ett projekt om visning och guidning i stadshuset. Han säger att det inte handlar om något letande av spöken. När vi intervjuade honom hade han ingen vetskap om detta.


Dagen innan publicering av vår granskning på Dcase och P4 Västernorrland kontaktade vi Anders Hedenius, han anmärkte inte på några av sina citat i texten. Däremot ville han stryka uttalandet om förtroende för bolagets vd Anita Öberg, vilket vi inte gjorde. Vi frågade också om han fått mer information om mediets uppdrag, men har inte fått något svar.

Utdrag ur sms-konversationen med Anders Hedenius.

Mediet:
Till Dcase och SVT Västernorrland säger mediet att hen gått igenom stadshuset på uppdrag från Näringslivsbolaget. Hen har gått runt och känt in om det finns känslor och energier i hela huset. Till både Dcase och SVT Västernorrland säger mediet att hen kände andlig närvaro när hen gått igenom huset.

Senare under tisdagen säger mediet till Sundsvalls Tidning att hen inte ”kopplat upp sig” andligt utan har endast ”känt av” byggnadens historia.

Vad tycker du om att Näringslivsbolaget anlitat ett medium?

Text: Ludvig Svensson, Niklas Weimer & Sebastian von Eichwald