Sundsvall har flest fall av covid-19 i länet, men trots ökad smittspridning saknar 110 butiker ordentligt skydd för sina kunder.
– Smittspridningen är lika farlig här som om du sitter för nära på en krog. Man kanske är ute och dömer ut lite väl hårt på krog och restaurang men har låtit handeln fått flöda lite friare, säger Jessica Ohlden, som arbetar på Gina Tricot.

Covid-19 sprids via så kallad droppsmitta. Ett sätt att undvika att smittan sprids på detta sätt är genom att använda skyddsplexiglas. Detta har redan införts i de flesta matbutiker samt på vissa ålderdomshem men saknas i många butiker. 

Läs mer: Del 1 – Därför är det viktigt med skyddsplexiglas

En av de större klädkkedjorna är Dressmann. De saknar skyddsplexi i alla sina butiker i Sundsvall. Dressman ägs av den norska koncernen Varner, där bland annat Cubus, Bikbok och Carlings ingår. 

– Vi kommer inte att skaffa plexiglas i våra butiker förrän det blir ett krav på det, säger Julie Eckhart, kommunikationsansvarig på Varner.

Hon menar att ansvaret istället ligger på personal och kunder att själva inse att de ska hålla avstånd, och har därför valt att inte sätta upp något skydd. I flera av deras butiker, som till exempel Cubus, saknas det också markeringar på golvet som uppmuntrar till avstånd. Istället har några butiker valt att sätta upp varnande lappar i lokalerna. 

– Vi har informerat våra arbetare om att hålla avstånd, säger Julie Eckhart.

På Cubus i In gallerian jobbar Simone som meddelar att de i huvudsak jobbar ute bland folk, och därför får de anställda själva vara väldigt noga med saker som handhygien och avstånd. 

– Däremot är vi väldigt noga bland personalen att man verkligen stannar hemma vid minsta lilla symptom som kan uppkomma, vi har hellre butiken stängd en hel dag än att sjuk personal är på jobbet, säger hon. 

Läs mer: Del 2 – Så här tycker butikspersonalen i Sundsvall

Åhlens i In gallerian saknar också skydd i sina kassor, de har istället valt att sätta upp lappar och “håll avstånd” markeringar på golvet. Plexiglasen finns inte i dagsläget men är beställt till butiken, och då är det sedan upp till varje varuhuschef att själva bestämma om man kommer att sätta upp skyddsplexi. 

– Ja, och då är det upp till mig som varuhuschef att hänga upp dem eller inte, och det är ju valfritt än så länge. Den dag det blir restriktion, självklart följer vi allt sånt. Men så länge det är såhär, det är ju inte så att det är kaos och kris och jättemycket folk, säger Anna Söderström, varuhuschef på Åhlens i In gallerian.

Anna Söderström, varuhuschef på Åhlens. Foto: Markus Lundqvist.

Hon menar att i hennes butik så bemöter man kunderna främst på golvet, och därför är det inte lika nödvändigt att man sätter upp ett plexiglas vid kassorna, speciellt inte vid skönhetsavdelningen där de har flest arbetare som framförallt finns ute och hjälper till i butiken. 

– På hemavdelningen skulle vi kanske kunna ha plexi i kassan, och då får den personen jobba där uppe och bara ha kassa. Men här nere är vi hela tiden uppe i folk, säger hon. 

Victoria Champion
Markus Lundqvist
Liss Thunberg