Sundsvallspar fick inte åka med flyget hem  – resebolaget anmäls till ARN | Sundsvallsbladet

Sundsvallspar fick inte åka med flyget hem  – resebolaget anmäls till ARN

SUNDSVALL

Resebolaget Tui anmäls nu till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).  

Detta efter att ett Sundsvallpar nekades ombordstigning på ett flyg till Arlanda och lämnades kvar på flygplatsen på Teneriffa. 

I anmälan framkommer det att paret stötte på problem redan innan incheckningen på flygplatsen. 

Kön till incheckningen beskrivs i anmälan som 30–40 meter lång, med en väntan på nästan två timmar innan de kom fram till disken.

Väl framme vid incheckningsdisken var det för sent – trots att ett annat par bredvid precis checkat in och även kom med på flyget. Enligt anmälan till ARN ska även detta par hunnit med en taxfree runda. 

Enligt anmälaren blev det ingen ombordstigning och nya flygbiljetter för närmare 7 000 kronor. Pengar anmälaren tidigare krävt tillbaka av resebolaget.

Resebolaget har dock hänvisat till SAS som flög rutten Teneriffa till Arlanda, men då resan är köpt hos Tui och inte SAS anser anmälaren att huvudansvaret ligger hos Tui.

Allmänna Reklamationsnämnden väntas nu avgöra hur konsumenttvisten ska lösas.

BREDD:hel
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar konsumenttvister.

Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av en konsument.

ARN:s beslut är inte juridiskt bindande, utan endast rekommendationer om hur en tvist bör lösas. 

Majoriteten av företagen följer myndighetens beslut. 

Varje år följer ARN upp i vilken utsträckning företagen följer myndighetens beslut.

Under 2024 följdes 76 procent av ARN:s beslut genast. En minskning med tre procent jämfört med 2023.

Källa: arn.se

Läs fler artiklar i samma kategori: Nyheter