Anställningen på Joe & the juice varade i tre månader för Linnea.
Foto: Maria Christensen

Under sin tre månader långa anställning kände sig Linnea utfryst och upplevde att den omnämnda machokulturen fanns kvar på kafékedjan Joe & the juice. När hon inte fick den tjänst hon ville ha bestämde hon sig för att gå vidare. 

– Det är det här med att man ska vara så mycket macho, jag är ju en tjejig tjej. That’s it, säger hon.

Det var i augusti 2018 som Linnea, som i artikeln bara vill ställa upp med sitt förnamn, började jobba på kafékedjan. Detta efter att hon sökt jobb på ett nyöppnat Joe & the juice-kafé och tillsammans med de andra nyanställda kollegorna skulle vara de första att jobba där.

Linnea visste om mediestormen kring Joe & the juice redan innan hon sökte jobbet samma vår, men berättar att de under anställningsintervjun tog väldigt mycket avstånd från tidigare händelser och att de jobbade på att rekrytera fler tjejer. Men hon kände fortfarande att delar av den omnämnda machokulturen fanns kvar och att man behövde passa in i en mall. 

– Jag upplevde att eftersom jag inte passade in i den här macho Joe & the juice-mallen så var jag utfryst. 

Du upplevde att du behövde passa in i en mall för att vara på jobbet? 

– Ja. 

Tidigt kände hon att allt inte var helt okej. Hon berättar att hon, tillsammans med sina nya kollegor, blev upplärda av killar som jobbar på andra Joe & the juice-kaféer och snabbt började hon vantrivas. 

– Så länge vi hade killarna från Stockholm ville jag inte gå till jobbet och det var bara män som lärde upp oss. Men det var de första fyra veckorna, säger Linnea. 

Det var redan under första veckan som hon kände sig utfryst på arbetsplatsen. En dag hade hon slutat tidigt och kvällen innan hade hennes nya kollegor blivit medbjudna på öl med killarna som lärde upp dem, utan att hon blivit tillfrågad. 

– Då satt de kvar i juicebaren och tog en öl utan mig. Det var min första vecka då det bara skulle vara vi och då kände jag mig väldigt, väldigt utfryst. 

Läs även: Uppmanar till att anställda ska vara tysta: “Ingen kan hindra dig från att prata med en journalist”

Upplevde du mobbning på arbetsplatsen? 

– Ja det gjorde jag. När stockholmarna var där var det jättejobbigt och inte alls kul. 

De som lärde upp dem under upplärningstiden var inte alls pedagogiska, berättar hon. De förväntade sig ett högt tempo och kunde himla med ögonen och sucka när Linnea och hennes nya kollegor inte höll samma tempo som de gjorde. De fick även göra ett test och lära sig recept innan de fick lov att börja servera, något hon inte fick veta innan hon började jobba där. 

– Det var ingen som sa det. Vi skulle lära oss 70 olika grejer och sedan ha test på det innan vi fick servera, säger hon.

Att jobba på Joe & the juice är krävande, som kräver både excellens och snabbhet. Det skriver Sverigechefen på kafékedjan, Kasper Borst, i ett mejl. För dem är det viktigt att anställda känner till menyn och klarar testerna för att säkerställa kvalitet och säkerhet när de hanterar allergener i ett öppet kök. Det omtalade testet som anställda vittnat om till oss, ska de klara 28 av 30 svar på. 

Han skriver även: 

“Alla gör misstag och vi ser juicers med tiden förbättra sina färdigheter bakom baren och mot kunderna. Vi har inget straff, men cheferna talar tydligt med sina anställda vad som krävs av dem för att säkerställa en väl fungerande bar bland kollegorna och mot kunderna.”

Det blev ingen långvarig arbetsplats för Linnea. Hon slutade på Joe & the juice efter att hon inte fått den tjänsten på kaféet som hon blivit utlovad på arbetsintervjun. Hon gick då vidare för att jobba som platschef på ett annat företag, där hon kände sig uppskattad.

– Jag kände att bara vara vanlig anställd på Joe med sitt sätt att jobba på passade inte mig och det jag står för i arbetslivet.

Skulle du rekommendera den här arbetsplatsen till någon annan? 

– Nej.  

Vi berättar om Linneas upplevelse för Kasper Borst, Sverigechef på Joe & the juice, och han svarar följande i ett mejl:

Vi är ledsna att höra att vår tidigare anställd kände på det sättet medan hon arbetade hos oss. Vi beklagar att hon inte använde de tillgängliga kommunikationskanalerna för att uttrycka sig så att vi hade kunnat göra något åt ​​det.

Linnea är en av 14 personer som vi pratat med under denna granskning och trots alla de brister som intervjupersonerna yttrat sig om, är det många som skulle rekommendera arbetsplatsen.

André Färnsveden
Michaela Mastad
Sandra Christensen