Fredrik Strömbergs kit för att nå ut i sociala medier

Ett KIT-knäck, som gjort för att delas i sociala medier.
Fredrik Strömberg.

Fredrik Strömberg är en av grundarna till KIT.se och alumn från Mittuniversitetet (Jour 95). När han föreläser om hur man når ut med en story i sociala medier så kokar allt ner till det här: hårt arbete, eller ”gruvarbete”, som han själv säger. Naturligtvis i kombination med kreativitet och kunskap, kan vi lägga till. 2014 grundades KIT.se, med Bonnier Growth Media som huvudägare. 2015 lanserades KIT.se publikt. Sedan dess har redaktionen mejslat ut en egen modell för effektiv distribution av journalistiskt innehåll. Resultatet är en våt dröm, för vilket mediehus som helst. För KIT-redaktionen är det inte ovanligt att egenproducerade videofilmer med journalistiskt innehåll visas över en miljon gånger på Facebook. Bakom framgången ligger Fredrik Strömbergs mer eller mindre maniska insamlande av data, som analyserats, strukturerats och kommit ut som ett konkret produktionsstöd för redaktionen, som i sin tur har en ovanligt stor tyngd på distributionssidan i sin redaktionella organisation. ”Det är inga slasktjänster”, som Fredrik Strömberg uttrycker det. Tvärtom ligger några av redaktionens skickligaste hantverkare bakom utformningen av de sociala objekt varigenom KIT.se distribuerar sin journalistik i sociala medier. Ambitionen är att ge varje objekt sin optimala form och tonalitet. Göra den maximalt delbar, utan att spekulera i viralitet med klickbeten. ”Det måste finnas ett värde att både ta emot och att sprida”, säger Fredrik Strömberg. En viktig faktor för att lyckats är, som sagt, hårt arbete. Om en grej inte flyger, så är det bara att göra om och göra om igen. Jobba, jobba, jobba, för att riktigt gnugga in budskapet. ”Att åstadkomma spridning är som gruvarbete. Det är inte magi”, konstaterar Fredrik Strömberg. Den som har kvalitet att bjuda på, till exempel ett grävjobb med målsättningen att nå maximalt genomslag för att ändra ett blottlagt missförhållande, bör med andra ord först ta sig en ordentlig funderare på varför någon annan skulle vilja dela på Facebook? Går det att ge grävjobbet en form och en tonalitet som träffar publiken på ett sådant sätt att så många som möjligt, på ett sätt som är önskvärt, väljer att spontant skicka det vidare i sina sociala nätverk? Well, där har ni Fredrik Strömbergs kit för hur man bäst når ut med journalistik i sociala medier.