”Det är inte mitt huvud det är fel på”

Fördomar och okunskap får konsekvenser. Ordet CP har länge varit ett skällsord som nog de allra flesta av oss använt någon gång.
– Jag blev mobbad under nästan hela skolgången. Ett tag funderade jag på att avsluta mitt liv, säger Bilbo Spångberg.

Diskriminering och särbehandling i skolan är något som både Bilbo Spångberg och Ellen Hansson fått utstå under hela uppväxten. Kärleksparet från olika delar av landet som träffades då de började gymnasiet i Stockholm. Här trivs de båda mycket bra men tidigare erfarenheter av skolan har satt spår.

– Det är inte mitt huvud det är fel på. De såg att jag klarade ut matteboken före resten av min klass, men placerade mig ändå i en särskola. Att börja gymnasiet här har betytt oerhört mycket, det är första gången jag känner att jag inte är dum i huvudet, säger Ellen.

16-åriga Ellen Hansson.

De här två tonåringarna är nästa generation att ge sig ut i arbetslivet, kommer de att bli bemötta med samma respekt som någon som inte har en funktionsnedsättning?

I FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning står det att: Företag ska anställa personer med funktionsnedsättning, det ska finnas regler mot att anställda behandlas sämre än andra på grund av att de har en funktionsnedsättning. Denna konvention skrev Sverige på redan 2006. Trots det fortsätter anmälningar mot diskriminering i arbetslivet att komma in.

Alice Bah Kuhnke Kultur- och Demokratiminister.
Foto: Pressbild.

– Det är fortfarande för vanligt att personer utsätts för diskriminering. Särskilt allvarligt är det när unga tappar tilltron till samhället där alla ska få plats, säger kultur- och demokratiministern Alice Bah Kuhnke.

Om det är okunskap och fördomar som är anledningen till att diskrimineringen existerar eller om fler aspekter spelar in, det kan vi ännu inte säga. Det vi kan säga är att två unga människor känner sig osynliga och otillräckliga på grund av sin funktionsnedsättning.

– Sluta låtsas som att vi inte finns, för det gör vi, säger Bilbo Spångberg.

Se avsnitt 3 här

Läser du från mobilen: Längst ned i inlägget hittar du samtliga filmer i serien.

By: